سنگ طبیعی نمای ساختمان

تعداد بازدید : 1998
نویسنده خبر :
منبع :
20 1398 اسفند

سنگ طبیعی یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین موادی است که به دلیل دوامی که دارد در نما و دیوار خارجی و درونی مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد نمای سنگی با فرآیند بدست آوردن ساختمان تعیین می شود که شامل مراحل طراحی ، ساخت و مراحل ساخت خدمات می باشد.

 

طبقه بندی انواع سنگ طبیعی بر اساس منشا پیدایش

سنگهای طبیعی براساس نحوه ی شکل گیری و بوجود آمدن در دسته سنگ های آذرین، سنگ رسوبی و سنگ های دگرگون قرار می گیرند.

 

سنگ های آذرین:

مواد مذاب درون زمین چون قابلیت حرکت کردن به دلیل سیال بودن دارد حرکت می کند تا خود را به سطح زمین برساند اگر نتواند به سطح زمین برسد و در درون زمین سخت و سرد شود سنگ های آذرین درونی را شکل می دهند و اگر سرد شدن آن ها در بیرون از پوسته ی رمین انجام شود سنگ های آذرین بیرونی حاصل می شود.

سنگ های آذرین درونی و بیرونی دارای یک منشا برای پیدایش هستند و تفاوت آنها به شکل ظاهری و اندازه ی بلورهای آنها برمی گردد، که سنگ های درونی به دلیل اینکه در مدت زمانی طولانی تری به انجماد و سرد شدن رسیده اند دارای بلورهای درشت تری هستن و سنگ های بیرونی که سرد شدنشان به سرعت و در زمان کوتاه تری صورت گرفته دارای بلورهای ریز تری می باشند.

سنگ های آذرین درونی همانند گرانیت و سنگ آذرین بیرونی همانند بازالت می باشد که نمونه های معروف در دو گروه سنگ آذرین هستند.

 

سنگ های رسوبی:

سنگ های رسوبی همانطور که از نامش پیداست سنگ هایی را شامل می شوند که از رسوبات دریاها و ریاچه ها حاصل شده اند. درواقع مواد از خشکی ها به سمت دریاچه ها و آب ها حرکت می کند و پس از ته نشین شدن و رسوبگذاری تشکیل سنگ می دهندو موادی که به سمت دریا ها حرکت می کنند می تواند تخریب سنگ ها، شن، خاک و بقایای جانداران همانند صدف و غیره باشند.

سنگ های رسوبی خود به دسته هایی از نظر پیدایش تقسیم می شود. دسته ای از سنگ های رسوبی از طریق تخریب سنگ های دیگر حاصل شده اند و دسته ای دیگر از  ترکیبات شیمیایی حاصل شده اند. سنگ های شیمیایی رسوبی خود به دو نوع غیر آلی و بیوشیمیایی گروه بندی می شوند.

سنگ های رسوبی تخریبی شامل ماسه سنگ ها و سنگ های کنگلومرا و سنگ های شیلی هستند.

در گروه سنگ های رسوبی شیمیایی سنگ های آهکی و تبخیری و سوختنی قرار دارند.

سنگ های آهکی همانند سنگ تراورتن می باشد، سنگ های تبخیری از گروه سنگ های بیوشیمیایی رسوبی که از تبخیر آب ها در دریاها و دریاچه ها حاصل می شود نمونه سنگ گچ را می توان از این گروه معرفی کرد و در آخر سنگ های سوختنی هستند که سوخت های فسیلی منشا پیدایش آنها در زمین شده اند و انرژی زا هستند، نمونه ی بارز در این گروه معرفی زغال سنگ می باشد.

 

سنگ های دگرگون: 

این سنگ ها همان سنگ های رسوبی و آذرین هستند که تحت تاثیر عواملی تغییر یافته و از دگرگونی سنگ های دیگر بوجود می آیند.

سنگ های دگرگون را براساس اینکه از دگرگون شدن کدام گروه سنگ حاصل شده اند به سنگ های دگرگون رسوبی و سنگ دگرگون آذرین تقسیم می شوند.

از سنگ دگرگون رسوبی می توان به مرمریت ، مرمر و کوارتزیت ، و در سنگ دگرگون آذرین به سنگ لوح و شیست و گنایس اشاره کرد.

 

تا به اینجا شما را با انواع سنگ بصورت مختصر به همرا نحوه ی تشکیل و پیدایش آنها آشنا کردیم تا بتوانید به راحتی سنگ های طبیعی که برای نمای ساختمان ها می بایست استفاده شود و ی قابلیت استفاده و کاربرد در نمای ساختمان را دارد و یا قابلیت نصب بعنوان سنگ نمای درونی و یا بیرونیرا ندارد به چه دلیل می باشد.

 

سنگ های نمای طبیعی ساختمان

سنگ های که در طبیعت از دل معادن استخراج می شوند و می توان در ساخت نماها و کف و دیواره های پروژه های ساختمانی استفاده کرد بصورت کلی عبارتند از:

سنگ تراورتن، مرمریت، مرمر، کوارتزیت، آندوزیت، لایم استون، گرانیت، اونیکس مرمر، امپرادور، تراونیکس و سنگ آنتیک می باشد. تمامی سنگ هایی را که برای شما بصورت لیست نام بردیم قابلیت استفاده در نمای ساختمان را دارند ولی در نمای ساختمان باید به شرایط آب و هوای آفتابی و بسیار گرم با تابش اشعه خورشید، یا شرایط مرطوب و شرایط طوفانی و بارانی و حتی در مناطقی که وزش بادهای شدید را دارد توجه کرد.

 

سنگ تراورتن دامنه ی بسیار گسترده ای از سنگ ها را در داخل و خارج از ایران دارد که در اینجا تنها نمونه هایی از سنگ نمای ایرانی از نوع تراورتن نام خواهیم برد.

 

سنگ تراورتن ایرانی به جهت کاربرد در نمای ساختمانی

سنگ تراورتن حاجی آباد، سنگ تراورتن عباس آباد، سنگ تراورتن دره بخاری، سنگ تراورتن محلات، سنگ تراورتن آذرشهر، سنگ تراورتن آتشکوه، سنگ تراورتن ابیانه، سنگ تراورتن آبیار، سنگ تراورتن یزد و بسیای دیگر از سنگ های تراورتن که جنبه ی سنگ تزیینی دارند در این گروه قرار خواهند گرفت.

 

سنگ نمای مرمریت ایرانی:

سنگ مرمریت دهبید یکی از بی نظیرترین و البته جز سنگ های گران قیمت و همینطور در گروه سنگ ای صادراتی کشور ایران می باشد که بسیار پرطرفدار در دنیا می باشد.

سنگ نمای گرانیت مانند: سنگ گرانیت ماتریک، سنگ گرانیت یزد و غیره در گروه این سنگ های نما قرار دارند.

سنگ چینی مانند: سنگ چینی نی ریز استان فارس و سنگ چینی الیگودرز.

سنگ آنتیک که همان سنگ هایی در ابعاد قیچی، بادبر و گیوتین هستند و می توانند از هر نوع از گروه های سنگی رسوبی، آذرین و یا دگرگون شده باشند.

سنگ های دیگر مانند مرمر و غیره نیز نمونه هایی از سنگ های ساختمانی می باشند که در قسمت های مختلف ساختمان و بناها به جهت ایجاد نمایی متناسب با سبک و معماری بنایی ایجاد شده بکار گرفته می شود.

در سنگ نما باید به محل نما و شرایط دوام و ماندگاری و اینکه آبا در معرض رطوبت و گرما و یا ریختن آب و غیره قرار دارد یاخیر. چون سنگ های نما همگی به یک میزان کارایی و خصوصیت ندارند گاهی یک سنگ که در نمایی بیرونی استفاده می شود به دلیل اینکه سنگ آهکی می باشد و منطقه ای که قرار است سنگ در آن بکار گرفته شود بارانی و رطوبتی باشد که سنگ های آهکی به دلیل جذب رطوبت و آب زیاد گزینه ای مقرون به صرفه نخواهد بود.


صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

مقالات مرتبط



صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

نظراتـــــــــ