تفاوت سنگ مرمر و مرمریت

تعداد بازدید : 786
نویسنده خبر :
منبع :
24 1400 بهمن

بطور کلی سنگ های متنوعی در صنعت ساختمان سازی و سنگ وجود دارد که هر یک بر اساس نحوه شکل گیری و ماهیتی که دارد ویژگی های مختص به خود را دارند و بر اساس همان ویژگی ها در ساختمان به کار میروند. سنگ مرمریت و مرمر دو نمونه متفاوت از این سنگ ها هستند و بسیاری از افراد که بصورت تخصصی شناختی درمورد سنگ ها ندارد به دلیل شباهت اسمی که سنگ های مرمر و مرمریت ها با هم دارند،فکر میکنند این دو یکی هستند. اما سخت در اشتباهند، زیرا این سنگ کاملا با هم متفاوت هستند و ویژگی های و کاربرد های متفاوتی دارد. در این مطلب به تفاوت انها خواهیم پرداخت. برای شناخت هر یک از سنگ ها بهتر است ابتدا هر دو را بصورت جداگانه بررسی و سپس به بررسی تفاوت های ان بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

سنگ مرمر:

سنگ مرمر که همچنین با نام اونیکس (onyx) نیز شناخته شده است از دگرگون شدن سنگ های اهکی در طی کش و قوس هاس زمین شناسی به وجود می اید. رنگ اصلی سنگ های مرمر به رنگ سفید است و کانی اصلی ان کلسیت و کربنات کلسیم است. کانی کلسیت در این سنگ باعث ایجاد بلورهای شیشه ایی در سنگ های مرمر می شود،و باعث به وجود امدن قابلیت عبور نور در این سنگ شده است و همین ویژگی باعث خاص تر شدن و منحصر به فرد بودن سنگ های مرمر شده است. سنگ های مرمر بسیار صیقلی و شفاف میباشند. لازم به ذکر است که مرمر ها از جذب اب بسیار ناچیز برخوردار هستند و همین موجب شده از ان در مکان هایی که در معرض رطوبت هستند مثل سرویس های بهداشتی و اشپزخانه های لوکس استفاده گردد.همچنین این سنگ مقاومت بالا و ساب پذیری عالی دارند و اصولا بصورت اسلب برش داده و فراوری میشوند. از سنگ های مرمر به عنوان کانتر و جزیره اشپزخانه،سنگ کف بارگاه و ارامگاه ها و همچنین برای ساخت مصنوعات سنگی همچون گلدان و مجسمه نیز استفاده میگردد.

 

 

 

سنگ مرمریت:

سنگ مرمریت که در بازار بین المللی به نام ماربل (marble) شناخته شده است نمونه دیگری از سنگ است که در دسته سنگ های رسوبی و از جنس اهک میباشد.این سنگ از رسوب شدن سنگ های اهکی بخاطر حرارت زیاد و فشار بالا در طولانی مدت به وجود امده اند. سنگ های مرمریت دارای رگه و فسیل ها و شال هایی در سطح خود هستند که همین موجب شده این سنگ در طرح های متنوع با رگه و فسیل های مختلف استخراج گردد. کانی تشکیل دهنده سنگ های مرمریت دولومیت،کربنات کلسیم و کلسیت است. سنگ های مرمریت سنگی متنوع در رنگ های سفید،طلایی،کرم،شیری،خاکستری،قرمز،قهوه ایی،مشکی و ... و طرح و پترن های متنوعی در بازار سنگ قابل عرضه میباشد. سنگ های مرمریت بهترین گزینه برای استفاده در دکوراسیون داخلی ساختمان میباشد. و با توجه به تنوع رنگ و طرح و  سطحی صیقلی و شفاف و وزن مناسبی که مرمریت ها داند،استفاده از ان در محیط داخلی ساختمان بسیار انتخاب هوشمندانه و جذابی میباشد. و در نظر داشته باشید که مرمریت ها در محیط خارجی ساختمان استفاده نمیشود زیرا در معرض شرایط اب و هوایی مختلف دچار تغییر رنگ و کیفیت میشوند.

 

 

 

 

تفاوت های سنگ مرمر و مرمریت:

 

  • ابتدا از نظر ساختاری سنگ های مرمریت در خانواده سنگ های رسوبی هستند در حالی که مرمر ها از نوع سنگ های دگرگونی میباشند.
  • سنگ های مرمر و مرمریت هر دو تنوع رنگ های زیادی دارند،اما سنگ های مرمریت تنوع رنگ و طرح زیادی تری را شامل میشوند بطوریکه تنوع ان را در مرمر ها نمیتوان یافت.
  • ایران دارای معادن مرمریت زیادی به نسبت مرمر ها میباشد.
  • سنگ های مرمر بر عکس مرمریت ها دارای قابلیت عبور نور میباشند.
  • سنگ های مرمر به نسبت سنگ های مرمریت قیمت بالاتر و همچنین جلاپذیری و شفافیت بالایی دارند.
  • سنگ های مرمریت مقاومت کمتر و قیمت پایین تری در مقایسه با مرمرها دارا میباشند.
  • از نظر کاربری اولویت به کاربردن این دو سنگ متفاوت میباشند و سنگ های مرمر در درجه اول به عنوان مصنوعات سنگی و کاربردهای دکوراتیو استفاده میگردد و سپس در بنا به عنوان سنگ کف و دیواره در ساختمان های لوکس مورد استفاده قرار گرفته است. در حالیکه سنگ های مرمریت کاربردهای گسترده تری دارد و در اولویت اول به عنوان کفپوش و دیوار پوش در فضای داخلی ساختمان استفاده میگردد و در درجه بعدی برای ساخت مصنوعات سنگی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • مرمر ها بصورت اسلب و تایل قابل برش و فراوری میباشد اما مرمریت ها در ابعاد تایل بزرگ و کوچک،اسلب،طولی و هر ابعاد سفارشی دیگر قابل برش میباشد.
  • سنگ های مرمریت پرداخت های متنوعی را می پذیرد اما سنگ مرمریت همیشه بصورت صیقلی با ساب براق مورد استفاده قرار میگیرد.

 

و در اخر:

حال با شناخت این دو سنگ پس در انتخاب سنگ مناسب خود بر اساس محیطی که سنگ قرار است استفاده شود دقت کنید و بهترین و مناسب ترین سنگ را انتخاب کنید. در این زمینه متخصصان و مشاوران بازرگانی زاندس اماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد. با ما در ارتباط باشید.

 


صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

مقالات مرتبط



صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

نظراتـــــــــ