عوامل تاثیر گذار بر قیمت سنگ

تعداد بازدید : 1046
نویسنده خبر :
منبع :
8 1400 اسفند

در طول زندگی بشر سنگ های ساختمانی به عنوان یکی از مهمترین ابزار برای ساخت و ساز بوده است و در همین طول زمان با توجه به شناخت سنگ های بیشتر،کاربرد های سنگ مداوما در حال تغییر میباشد و همچنین قیمت ها و پتانسیل اقتصادی ان نیز تغییرات زیادی داشته است. کسانی که قصد خرید سنگ را دارند از جمله معماران و طراحان و ... علاوه بر کیفیت سنگ، به قیمت ان نیز اهمیت می دهند. و همانطور که میدانید سنگ ها بر اساس نحوه و فرایند تشکیلشان به چندین دسته تقسیم میشوند و هر یک از این سنگ ها از مرحله استخراج تا مرحله ایی که سنگ به بهره برداری نهایی برسد مشمول هزینه هایی خواهد شد که هر یک از این مراحل تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی سنگ خواهد داشت.پس سنگ های متنوعی در بازار سنگ موجود است که هر یک قیمت های متفاوتی دارد. حال در این مقاله میخواهیم درمورد عوامل و پارامتر هایی صحبت کنیم که در تعیین قیمت سنگ تاثیر گذار خواهند بود. با ما همراه باشید.

 

 

نوع سنگ

اولین مورد که جهت اطلاع از قیمت سنگ باید در نظر گرفت نوع سنگ است.همانطور که در مقاله های دیگر گفتیم سنگ ها از لحاظ ساختار و ظاهر با هم متفاوت هستند و بر همین اساس از بافت و در نهایت ویژگی های متفاوتی برخوردار میباشند. حال شما می توانید با توجه به اینکه سنگ را در چه قسمتی از ساختمان می خواهید به کار ببرید و همچنین سلیقه ایی که دارید،سنگ موردنظرتان را انتخاب کنید. سنگ های ساختمانی به چندین نوع دسته بندی میشود که هر یک قیمت متفاوتی دارد ،از جمله: سنگ تراورتن،مرمریت،مرمر،گرانیت،کریستال،لایم استون و ترامیت میباشد . به عنوان مثال: سنگ های تراورتن بافت متخلخلی دارد و در سطح ان خلخل و فرج هایی قابل مشاهده میباشد و بهترین گزینه برای سنگ نما ساختمان میباشد. سنگ های مرمریت نوعی دیگر است که در بازار سنگ از تنوع بالایی برخوردار بوده و با توجه به بافتی که دارد برای فضای داخلی ساختمان به وفور استفاده میگردد. سنگ های گرانیت به عنوان مستحکم ترین و مقاوم ترین سنگ شناخته شده اند و بافتی توپر دارند. سنگ مرمر هم نمونه ایی چشم نواز از سنگ ها هستند که استفاده از ان جلوه ایی خاص  به محیط شما می بخشد. سنگ کریستال که در بازار سنگ به سنگ چینی نیز شناخته شده است و از خانواده سنگ های مرمریت است با این تفوت که سنگ های کریستال دارای بلور های درشت در ترکیبات خود میباشد. جوان ترین سنگ های رسوبی سنگ های لایم استون میباشد که با توجه به ساختاری که دارد از ان برای مکان های کم رطوبت و کم تردد استفاده میکنند. و در نهایت ترامیت ها که ترکیبی از سنگ های تراورتن و مرمریت میباشند و از هر دو سنگ ویژگی هایی دارد.

 

 

 

سورت سنگ

سورت بندی سنگ به معنای درجه بندی یا دسته بندی سنگ است. سنگ ها پس از استخراج از معادن با هم تفاوت های زیادی دارند که هر یک در دسته بندی متفاوتی قرار میگیرد و حتی ممکن است یک کوپ استخراج شده از معادن پس از برش به چندین سورت دسته بندی شود. سورت بندی سنگ ها بر اساس ابتدا کیفیت سنگ،دوام و استحکام سنگ،طرح و رنگ سنگ(روشن یا تیره بودن سنگ، و موج دار یا بی موج بودن سنگ)، میزان رگه و خلل یا فرج سنگ نیز انجام میگیرد. سنگ ها اصولا در چندین سورت از جمله سوپر،ممتاز،درجه یک، درجه دو میباشد که هر یک از سورت ها قیمت متفاوتی دارند.

 

 

نوع و کیفیت فراوری

فراوری و کیفیت فراوری سنگ یکی از مهمترین عوامل در تعیین قیمت نهایی سنگ است. فراوری سنگ از برش شروع میشود.که برش ان از استخراج از معادن تا برش به ابعاد کوچکتر در سنگبری ها میباشد که هر یک با توجه به ساختاری که سنگ ها دارند با دستگاه و ابزارالات مختلفی برش داده میشوند که قیمت متفاوتی دارند. به عنوان مثال سنگ های گرانیت به نسبت دیگر سنگ ها سخت تر است و برش پیچیده تری دارد دستگاهی مقاوم تری لازم است و هزینه و وقت بیشتری صرف میکند و در نهایت قیمت بیشتری دارد. همچنین اینکه سنگ با چه ابعاد و ضخامتی برش داده شود نیز در قیمت سنگ تاثیر مستقیمی دارد مثلا سنگ هایی در ابعاد بزرگ مثل اسلب ها به نسبت دیگر ابعاد قیمت بالاتری دارد.

 

و سپس در مرحله ی فراوری سنگ بر روی ان پرداخت هایی انجام میگیرد که به ان فینیشینگ میگویند(جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد فینیشینگ ها اینجا را کلیک کنید) که این پرداخت ها بنا به کاربرد سنگ در ساختمان وسلیقه شما انتخاب و اعمال میگردد و هر یک باعث تغییر قیمت سنگ خواهد شد.

 

علاوه بر این متریال و تقویت کننده ها و حتی رنگ کردن سنگ که جهت بهبود کیفیت سنگ در مرحله ی فراوری سنگ به کار میرود باعث افزایش یا کاهش قیمت سنگ خواهد شد.

 

این نکته را فراموش نکنید که اگر سنگ مدنظر شما سنگی وارداتی باشید،نرخ ارز،دلار و تعرفه های گمرکی نیز در تعیین قیمت نهایی ان تاثیر به سزایی دارد.

 

تیم متخصص سنگ بازرگانی زاندس(zandes) در تلاش است که با در اختیار گذاشتن اطلاعات جامع و کافی درمورد سنگ ها و قیمت های ان شما را به خرید صحیح و با صرفه سنگ راهنمایی کند. پس جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد انواع سنگ های ساختمانی با ابعاد و سورت های متنوع با بخش مشاوران زاندس(zandes) و جهت استعلام بروز ترین قیمت های سنگ های ساختمانی داخلی و خارجی با بخش فروش بازرگانی زاندس(zandes) در ارتباط باشید.

 


صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

مقالات مرتبط



صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

نظراتـــــــــ