روش های فراوری سنگ(فینیشینگ ها)

تعداد بازدید : 1553
نویسنده خبر :
منبع :
16 1400 آذر

سنگها یکی از پرکاربردترین و مقاوم ترین مصالح ساختمانی به شما می رود که از گذشته تا کنون در قسمت های مختلف ساختمان برای مقاوم سازی و دکوراتیو مورد استفاده قرار میگیرد. در زمینه معماری و طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی باید به این نکته توجه کرد که هر سنگ با روش های مختلفی تشکیل شده و فرم میگیرد و همچنین هر یک دارای کانی های متفاوتی هستند در نتیجه کر کدام از سنگ ها ویژگی های مختص به خود را دارا میباشند. پس در این مقاله ابتدا بصورت کلی به معرفی انواع سنگ های ساختمانی و سپس روش های فراوری در فرایند تولید متناسب با هر یک خواهیم پرداخت.

 

سنگ های گرانیت در دسته سنگ های آذرین قرار گرفته است و یکی از مستحکم ترین و سخت ترین سنگ های ساختمانی شناخته شده است. از این سنگ به عنوان سنگ کف،پله و دیواره به ویژه برای مکان های پرتردد و مرطوب گزینه مناسبی میباشد.

 

سنگ های مرمر سنگ های دگرگونی محسوب میشوند که از قابلیت صیقل پذیری بالایی برخوردار هستند همچنین سنگ های مرمر سطحی اینه ای با قابلیت عبور نور را دارند. مرمرها در رنگ های سفید،سبز،قرمز،ابی،زرد،عسلی و ... در بازار سنگ قابل تامین میباشد و از این سنگ برای نمای داخلی ساختمان،کف سالن و مجسمه سازی استفاده میگردد.

 

سنگ های مرمریت نمونه دیگری از سنگ های ساختمانی هستند که تنوع رنگ و طرح بالایی را شامل میشود و یکی از بهترین نمونه سنگ برای فضای داخلی ساختمان میباشد.

 

سنگ های تراورتن از طریق رسوبات چشمه های ابگرم تشکیل می شوند. این سنگ دارای حفرات و خلل هایی است و با توجه به وزن مناسبی که دارد به عنوان یکی از پرکاربردترین و مناسب ترین سنگ برای نمای اصلی ساختمان شناخته شده است.

 

سنگ کریستالین ماربل در بازار سنگ به سنگ کریستال یا چینی معروف میباشد. این سنگ در دسته سنگ های مرمریت هستند با این تفاوت که دارای بلور ها و کریستالهای درشت تر است و همچنین این سنگ بافتی بلوری و یکدست دارد.

 

 

جهت به کار گیری هر یک از سنگ های ذکر شده میبایست پس از استخراج هر کدام یک فرایند هایی را طی کند که از معادن سنگ اغاز و در نهایت برای برش و فراوری نهایی به کارخانه های سنگبری ارسال میگردد. در نتیجه پس از طی کردن مراحل اولیه تولید سنگ(که در مقالات دیگر به ان خواهیم پرداخت) روی سطح سنگ فراوری و پرداخت هایی انجام میگیرد که باید متناسب با فضایی باشد که قرار است سنگ در انجا استفاده شود.

پرداخت سنگ،روش های فراوری و یا فینیشینگ بخشی از فرایند تولید سنگ که روش های مختلف و دستگاه مناسب به سطح سنگ شکل های گوناگونی می دهند. در این مقاله با انوع پرداخت های سنگ اشنا خواهیم شد.

 

1.روش سابیده(پالیش)-polishing:

در این روش سطح سنگ کاملا حالت صیقلی پیدا می کند و زبری سنگ را به حداقل میرسانند. در نظر داشته باشید که قبل از عمل ساب سطح سنگ موردنظر خود را کاملا چک کنید که بدون هیچگونه ترک و شکستگی باشد و از سطح سالمی برخوردار باشد. در صورت داشتن ترک و شکستگی برای افزایش استحکام و مقاومت سنگ از رزین استفاده میگردد.

 

 

2.فلیم کردن-flame:

فلیم کردن به اتش خور کردن سنگ نیز معروف میباشد. در این روش روی سطح سنگ را میسوزانند و باعث به وجود امدن زبری روی سطح سنگ میشود. روش فلیم کردن بهترین روش برای ایجاد بافت روی سطح سنگ است. روش فلیم کردن هم به روش دستی و هم از طریق دستگاه های مخصوص انجام میشود.

 

 

3.چرمی(لدر)-leather:

در روش چرمی کردن تمام پستی ها و بلندی های سنگ مشخص است و رویه سنگ به اصطلاح حالت مخملی پیدا می کند و همچنین طرح سنگ به وضوح نمایان می شود. اما در نظر داشته باشید که همهی سنگ ها قابلیت چرمی کردن را ندارد، پس در انتخاب سنگ در روش چرمی کردن محدودیت وجود دارد.

 

 

4.هوند-hund:

در روش هوند سطح سنگ بطور کامل سابیده نمیشود و سنگ سطحی مات دارد و همچنین نور بطور کامل از سطح سنگ بازتاب نمیشود. روش هوند جهت به کارگیری به عنوان سنگ کف بسار مناسب است زیرا از سر خوردن جلوگیری میکند.

 

 

5.کات بروکن-cut broken:

در روش کات بروکن سطح سنگ صیقلی و صاف نیست. این روش به این صورت است که روی سطح سنگ شیارهایی به موازات هم با فواصل مشخص ایجاد میشود و سپس شیارها به وسیله چکش لب پر شده و حالت شکسته شکسته به خود میگیرد. این روش پرداخت برای اکثر سنگها قابل اجرا میباشد.

 

 

6.سند بلاست-sandblast:

ابتدا به معنای لغوی این روش توجه کنید که متشکل از دو کلمه ی SAND(به معنای ماسه) و BLAST(به معنی انفجار و پرتاب) است.در این روش سطح سنگ را با ماسه های پر فشار و ساینده که عمدتا از جنس سلیس است ،با استفاده از فشار باد کمپرسور شتاب گرفته، پاشیده می شود و به اصطلاح سطح سنگ را زبر می کنند. با این روش پرداخت سطح سنگ نیمه مات و بافت دار میباشد.

 

7.روش تیشه ایی:

 با پیشرفت تکنولوژی و روی کار امدن فینیشینگ های مختلف روش تیشه ای در حال منسوخ شدن است. در روش تیشه ایی سطح سنگ را خراش میدهند و ناهمواری هایی در سطح سنگ ایجاد میکنند که باعث زبری سطح سنگ شده. این روش جهت افزایش اصطکاک روش مناسبی میباشد.

 

بازرگانی زاندس با سابقه چندین ساله خود در حوزه تامین و عرضه ، صادرات واردات انواع سنگ های داخلی و خارجی در ابعاد های کوپ،اسلب،تایل،فرشی و هر ابعاد سفارشی دیگر با بالاترین کیفیت و نازلترین قیمت اماده خدمت رسانی به شما تامین کنندگان،مصرف کنندگان و همکاران عزیز در زمینه سنگ های ساختمانی میباشد.
 
 
 

صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

مقالات مرتبط



صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

نظراتـــــــــ