تفاوت سنگ تراورتن و گرانیت

تعداد بازدید : 936
نویسنده خبر :
منبع :
2 1400 اسفند

سنگ ها ماده اصلی و اولیه در صنعت ساختمان سازی بوده که هزاران سال پیش تا کنون از ان استفاده میکنند. و بسیاری از اثار باستانی به جای مانده از تمدن های گذشته همانند اهرام مصر،تخت جمشید،معبد اناهیتا،کولوسئوم و ... از سنگ ساخته شده اند که هر یک شکوه و عظمت معماری انسان از گذشته تا کنون را به نمایش میگذارد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی سنگ های متنوعی شناخته شد و سپس به مرحله استخراج و فراوری و در نهایت استفاده در بخش های مختلف رسیده است که هر یک بر اساس نحوه تشکیل،ویژگی های ظاهری،ساختاری و انالیزی متفاوتی دارند. پس جهت انتخاب مناسب و کارامد و همچنین اقدام به ثبت سفارش و خرید سنگ مناسب باید ابتدا اطلاعات کافی و جامعی درمورد هر یک از انها داشته باشید. تیم بازرگانی زاندس در تلاش است که بهترین و کاربردی ترین اطلاعات را درمورد انواع سنگ ها به شما بدهد. در این مقاله به سنگ های تراورتن و گرانیت و همچنین تفاوت انها خواهیم پرداخت،با ما همراه باشید.

 

 

سنگ تراورتن:

سنگ تراورتن از به جا ماندن رسوبات چشمه های اب گرم در کش و قوس های زمین شناسی به وجود می اید. سنگ های تراورتن گاهی دارای ناخالصی هایی هستند که هنگام رسوب گذاری درون سنگ قرار میگیرند و همین ناخالصی ها و ترکیبات متفاوت باعث به وجود امدن رنگ های متنوع در سنگ تراورتن شده است. و این سنگ از رنگ کرم تا قهوه ایی،قرمز،زرد و سیلور و ... را شامل میشود که دلیل هر رنگ وجود عناصر متنوع و اختلاف در ترکیبات و در سنگ است،مثلا سنگ تراورتن قرمز به دلیل وجود اکسید اهن در سنگ میباشد. گاهی ناخالصی ها خود را بصورت رگه هایی در سطح سنگ نشان میدهند که این رگه ها استحکام کمتری دارند. همچنین لازم به ذکر است که عناصر محلول در اب های گرم منبع  هم در روشن و یا تیره بودن سنگ های تراورتن تاثیر گذار خواهد بود و هر چه این عناصر محلول در اب کمتر باشد سنگی روشن تر تشکیل خواهد شد.در نتیجه هر چه سنگ تراورتن روشن تر باشد و رگه های کمتری داشته باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است.

 

سنگ های تراورتن بافت متخلخلی نیز دارند و دلیل ان ایجاد فضا توسط گازهای موجود در ابگرم منبع میباشد که حفره و خلل و فرجی هنگام تشکیل این سنگ در سطح ان ایجاد میکند. این تخلخل مزایا و معایبی دارد. مزایای ان میتوان به افزایش چسبندگی ان در برابر ملات اشاره کرد بطوریکه این حفره ها مانند اسکوپ طبیعی عمل کرده و مانع از سقوط این سنگ میشوند. همچنین باعث افزایش مقاومت سنگ در برابر اتش سوزی شده و سنگ را در برابر حرارت و صوت عایق کرده است. اما این بافت باعث شده این سنگ جذب اب بالایی از خود نشان دهد که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و همچنین کشف و شناخت متریال کاربردی همچون رزین این مشکل راه حل کرده است. استفاده از رزین در سنگ های تراورتن باعث جذب اب کمتر شده و همچنین سبب شده این سنگ کمتر در معرض الودگی قرار گیرد و دیرتر کثیف شده و طول عمر سنگ را افزایش خواهد داد.

 

سنگ تراورتن از مقاومت سایشی پایین و مقاومت فشاری مناسبی برخوردار است و همچنین صیقل پذیری و در نهایت درخشندگی بالایی دارد و با توجه به این که سطحی طرح دار و و الگویی دارد اصولا بصورت موج دار و بی موج قابل برش و فراوری میباشد و همچنین فینیشینگ یا پرداخت هایی همچون صیقلی،چرمی،سابیده و ... را می پذیرند و هر یک طرفداران مختص به خود را نیز دارا میباشد. لازم به ذکر است که سنگ های تراورتن اگر در نقطه انجماد قرار بگیرد،ترک میخورند.

 

سنگ های تراورتن بصورت موج دار(vein cut) که برش ان عمود بر لایه بندی سنگ و بی موج(cross cut) که برش ان به موازات لایه بندی سنگ میباشدهمانطور که ویژگی های این سنگ را شرح دادیم یکی از مهمترین و اصلی ترین کاربرد ان نمای اصلی و بیرونی ساختمان ها میباشد.

 

مهمترین معادن سنگ تراورتن در ایتالیا،ترکیه،امریکا،رومانی و ایران قرار دارد. و مهمترین معادن تراورتن در ایران در استان های مرکزی،اصفهان و یزد و اذربایجان شرقی و غربی واقع شده است.

 

 

 

سنگ گرانیت:

سنگ های گرانیت در دسته سنگ های اذرین درونی قرار دارند و ناشی از سرد شدن مواد مذاب یا همان ماگما میباشند.. سنگ های گرانیت به سنگ خارا نیز معروف میباشد. بافت سنگ های گرانیت دارای دانه های متوسط تا درشت میباشد و  اصولا دارای دو بافت دانه دار و دانه میباشد و رنگ های متنوعی از این سنگ قابل استخراج و فراوری میباشد از جمله:سفید،پرتقالی،مشکی،خاکستری،سبز و ...که هر یک از رنگ ها مربوط به کانی های متنوعی است که در این سنگ موجود میباشد.

 

این سنگ،سنگی با استقامت،مقاومت و دوام بالا است و استقامت انها سمبل کوهستان ها میباشد. همچنین این سنگ مقاومت بالایی در برابر حرارت از خود نشان داده است و جزو سخت ترین و سنگین ترین مصالح ساختمانی به شمار میرود. همچنین با توجه به مقاومت فشاری و سایشی بالایی که این سنگ دارد در برابر ضربه،سایش،فشار و خش مقاوم بوده و کاربرد های زیادی در قسمت بیرونی و درونی ساختمان نیز دارا میباشد،از جمله: نمای ساختمان،سنگفرش در پیاده درو ها،پارک و پارکینگ ها به ویژه و مکان های پرتردد و شلوغ ، سنگ کف ساختمان ها و سنگ پله و راه پله. اما هنگام استفاده این سنگ در نظر داشته باشید که این سنگ امواج رادیواکتیو ساطع میکند پس مناسب مراکز درمانی و بهداشتی نمیباشد و همچنین این سنگ وزن بالایی دارد و چسبندگی پایینی به ملات دارد پس هنگام استفاده ان به عنوان نما یا دیواره باید نکاتی را رعایت کنید. همانطور که گفتیم گرانیت ها سنگ های مقاوم و سختی هستند پس برش و فراوری انها به نسبت دیگر سنگ ها هزینه و وقت بیشتری صرف می کند و با دستگاه برش انها دستگاه مولتی وایر میباشد.

 

معادن زیادی از سنگ های گرانیت در سرتا سر جهان قرار گرفته است از جمله:هندوستان،چین،ایران،ویتنام و برزیل که زیبا ترین سنگ های گرانیت متعلق به برزیل میباشد بطوریکه که برزیل را مهد سنگ های گرانیت میشناسند.

 

 

 تفاوت سنگ تراورتن و گرانیت:

  • از لحاظ نحوه تشکیل سنگ های تراورتن در سطح زمین و از انباشتن رسوبات به وجود می ایند در حالی که سنگ های گرانیت در اعماق زمین و از سرد شدن مواد مذاب تشکیل میشوند.
  • از لحاظ ظاهری سطح سنگ های گرانیت بدون هیچ گونه حفره و خلل و فرج است اما سنگ های تراورتن دارای حفره هستند و بافت متخلخلی دارند.
  • سنگ های گرانیت به نسبت تراورتن ها وزن بیشتری دارند.
  • سنگ های گرانیت از تراورتن ها مقاوم تر و سخت تر هستند.
  • قیمت سنگ های گرانیت اصولا بیشتر است زیرا این سنگ سخت تر بوده و استخراج پیچیده تری دارد،در نتیجه هزینه و وقت بیشتری صرف اینکار میشود.
  • سنگ های تراورتن به نسبت گرانیت ها از مقاومت فشاری پایین تری برخوردار میباشد.
  • سنگ های تراورتن راحت تر از گرانیت ها برش خورده و به راحتی سطح انها را میتوان صاف و صیقلی کرد.

 

و در اخر: 

بازرگانی زاندس با تیم متخصص و مشاوران کاربلد خود سعی دارد اطلاعات کامل و ججامع را در اختیار شما عزیزان قرار دهد تا در انتخاب سنگ مناسب و کارامد خود شناخت کافی داشته باشید و دچار ضرر و اسیب نشوید. بازرگانی زاندس اماده تامین انواع سنگ های ساختمانی با ابعاد و سورت های متنوع جهت تامین برای تامین کنندگان،مصرف کنندگان و صادر کنندگان میباشد. با ما در ارتباط باشید و به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

 


صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

مقالات مرتبط



صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

نظراتـــــــــ