بررسی سنگ های ساختمانی

تعداد بازدید : 1529
نویسنده خبر :
منبع :
25 1398 اسفند

در این مقاله شما را به روشهایی برای بررسی سنگ های ساختمانی که در برابر سختی، مقاومت در برابر اسید و تخلخل مورد آزمایش قرار گرفته اند، آشنا خواهیم کرد.

 این اطلاعات به همه ی ما کمک می کند که بتوانیم تخصصی از سنگ ها داشته باشیم. فرق نمی کند شما خریدار و متقاضی خرید سنگ هستید یا یک فروشنده سنگ و یا معدن دار سنگ هستید، چرا که این اطلاعات نیز نیازمند می باشد تا شما هم در هر جایگاهی که قرار دارید از آن مطلع و آگاه باشید چون قطعا به کار شما هم در موقعیتی خاص خواهد آمد.

 

بررسی سنگ های ساختمانی از نظر سختی

سختی سنگ می تواند تابعی از خصوصیات ذاتی سنگ از جمله نوع مواد معدنی ، اندازه دانه ، انسجام دانه های معدنی و استحکام سنگ باشد. روش های زیادی برای آزمایش بدست آوردن سختی سنگ وجود دارد که نقش تعیین کننده ی سختی سنگ می باشد. از جمله آزمایش های تعیین سختی می توان به مقاومت در برابر تورفتگی ، ریزش مجدد پویا از بدن تاثیر گذار و سایش نسبی سنگ با توجه به سایر مواد اشاره کرد.

سختی که در یک نمونه سنگ مورد بررسی قرار می گیرد را بعنوان یکی از ویژگی های رفتاری که در سنگ ها دیده می شود مورد آزمایش قرار می دهند و این آزمایش یک روش خاص با قابلیت  اندازه گیری می باشد.

 از این رو هنگام انتخاب تست های خاص سختی که با استفاده از آن می توان سنگی را که انتخاب شده است ، هم از نظر ماهیت سنگ و هم برای کاربرد مهندسی در نظر گرفته شده ، آزمایش کرد. به طور مشابه ، مقاومت سایشی و مقاومت در برابر سایش یک سنگ نیز توصیفی از رفتار سنگ در شرایط خاص را مشخص می کند.

 

انواع تست سختی سنگ:

تست های سختی می تواند توسط اشیا و ابزاری انجام شود که قبلا سختی آنها تعیین شده است. باتوجه به اینکه سختی سنگ عددی بین یک تا ده را به خود اختصاص می دهد می توان از سه نوع روش جهت تست سختی استفاده کرد.

ناخن : مقدار سختی ناخن برابر 2.5 می باشد که اگر ناخن بتواند سنگی را خراش دهد یعنی سختی سنگ در حدود 2.5 می باشد.

شیشه: مقدار سختی برای شیشه 6 می باشد پس اگر شیشه بتواند سنگی را خراش دهد یعنی سختی سنگ در آن حدود است.

سکه: سختی سکه نیز سه می باشد.

ویدیو بررسی سنگ مرر آبی:

 



 

 

نتایج حاصل از تست سختی سنگ به چه معنی است:

گرانیت ، گنیس ، ماسه سنگ و کوارتزیت همگی شیشه را خراش می دهند و توسط یک ابزار فلزی خراشیده نمی شوند.

سنگ مرمر ، سنگ مرمر دولومیتی ، سنگ آهک ، تراورتن و اونیکس یک ابزار فلزی این نوع سنگ را می خراشد.

این آزمایش همچنین می تواند نشان دهد که چگونه یک سنگ به خراشیده شدن به وسیله ی نوک انگشت واکنش نشان می دهد. آیا در لبه ها از هم جدا می شود؟ آیا دانه ها بیرون می آیند؟ تراشه داره؟ مراقب سرنخ هایی درباره چگونگی شکسته شدن سنگ باشید.

 

نتیجه:  از آزمایش سختی می توان نتیجه گرفت که این آزمایش روشی سریع و ساده برای ارزیابی سنگ و خواص سنگ می باشد. . این تست ساده و قابل انعطاف می تواند چیزهای زیادی را در مورد یک سنگ برای شما بازگو کند.

تست حساسیت به اسید

از نظر بیشتر زمین شناسان ، اصطلاح "آزمایش اسید" به معنای قرار دادن قطره ای از اسید هیدروکلریک رقیق بر روی سنگ یا مواد معدنی و تماشای حباب های گاز دی اکسید کربن است که بر اثر اسید روی سنگ ایجاد می شود. حبابها حاکی از وجود مواد معدنی کربناتی مانند کلسیت ، دولومیت یا مواد معدنی دیگر می باشد.

 

در این جا یک آزمایش تست اسید را به جهت تشخیص سنگ مرمر از کوارتزیت با یکدیگر انجام خواهیم داد.

 

انجام آزمایش:

چند قطره آب لیمو ترش یا سرکه را روی قسمتی از سطح سنگ مورد نظر بریزید و اجازه دهید تا بین 5 تا 10 دقیقه روی سنگ بماند.

اگر اسید روی سنگ باعث ایجاد حباب روی سنگ شد پس سنگ حاوی کلسیت و سایر مواد معدنی است همانند سنگ تراورتن.

مهر و موم ها از سنگ در برابر فعل و انفعالات با اسید محافظت نمی کنند ، بنابراین این آزمایش می تواند بر روی نمونه ای مهر و موم شده یا پنهان انجام شود.

 

نتایج به چه معنی است:

سنگهایی که حاوی کلسیت یا دولومیت هستند از تماس با اسیدهای متداول سیر می شوند.

سنگ مرمر ، سنگ آهک ، تراورتن و اونیکس از کلسیت ساخته شده اند. دولومیت یک ماده معدنی مشابه است که کمی آهسته تر سیر می کند.

  تست تخلخل

برای این تست شما می بایست سنگ را در مجاورت مستقیم آب قرار دهید. برای اینکار از نمونه ی کوچکی از سنگ استفاده کنید و یک کاسه ی کوچک پر از آب را فراهم کنید، حالا فقط یک گوشه از سنگ را به مدت ده دقیقه تا پانزده دقیقه در آب رها کنید و بعد از این مدت، سنگ را از آب خارج کنید و خشک نید و اجازه دهید ده دقیقه ی دیگر سنگ در فضای باز بماند اگر بعد از این مدت قسمتی از سنگ تیره تر بنظر رسید یعنی سنگ متخلخل می باشد و آب را جذب خود کرده است یعنی باید آب بندی شود. اما اگر سنگ خیس نشده باشد یعنی تخلخل کمی دارد یا اصلا ندارد.

روشی دیگر برای تست تخلخل استفاده از یک حوله ی مرطوب می باشد که با استفاده از این روش باید حول در روی سنگ بین 10 تا 15 دقیقه بماند و بعد نتایج را مشاهده می کنید که عکس العمل چگونه بوده است.

این آزمایش های تشخیصی بر روی نمونه های سنگی می توانند آزمایش های سرگرم کننده و آموزنده ای باشند ، و به شما یک احساس نزدیک و خاص نسبت به سنگ های طبیعی می دهد. هرچه دانش بیشتری داشته باشید اعتماد به نفس بیشتری در تصمیمات خود کسب خواهید کرد. در حالی که بسیاری از انواع سنگ طبیعی زیبایی شناسی و کاربردهای متنوعی را ارائه می دهند ، درک تفاوت های آنها به شما کمک می کند تا برای شرایط مختلف آن ها را مناسب بدانید یا نه. هنگامی که خصوصیات یک سنگ را با روش های استفاده از آن تراز کنید ، خود سنگ می تواند برای سالهای متمادی مرحله مرکزی باشد.

ویدیو انتقال سنگ از معدن  به کارخانه:



صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

مقالات مرتبط



صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

نظراتـــــــــ