سنگ چینی چیست؟

تعداد بازدید : 1124
نویسنده خبر :
منبع :
13 1399 مهر

 سنگ چینی نمونه‌ای از سنگ‌های گروه دگرگون شده می باشد که در آن یک سنگ تحت تاثیر عواملی همچون حرارت و فشار تبدیل به سنگی جدید با ویژگی‌ها و خصوصیات تازه می‌شود.

سنگ‌های کریستالی که همان سنگ‌های چینی هستند از دگرگون شدن سنگهای مرمریتی حاصل شده اند و در این فرآیند دگرگونی سنگی که بدست خواهد آمد دارای بلور‌های درشت و قابل مشاهده ای می شود. در واقع این گونه از سنگ های ساختمانی از خانواده مرمریت ها محسوب می شوند و در مناطق و معادن مختلف از نظر میزان دگرگونی و ترکیب های شیمیایی خود متفاوت می باشند.

افرادی که سنگ های چینی را می بینند و شناختی از سنگ های ساختمانی ندارند تصورشان بر این است که این گونه سنگ ها وارداتی هستند و از کشور چین وارد می شوند و این همان اشتباه رایجی است که گاها برای این نمونه سنگ دیده و شنیده می شود. درواقع سنگ چینی همان سنگ کریستالی می باشد که از دگرگون شدن مرمریت بدست می‌آید و می توانند از نظر ترکیبات رده بندی شوند و کیفیت شان مورد سنجش قرار گیرد.

 

 

 

انواع معدن سنگ چینی در ایران

کشور ایران معادن سنگ چینی با کیفیتی همچون معادن سنگ تراورتن دارد که هر کدام از شهرت بسیار خوبی در ایران و صادرات برخوردار می باشند . همانطور که گفته شد این سنگ ها با یک نام ولی با کیفیت ها و آنالیز های اختصاصی خود بهره برداری می شوند پس بنابرین باهم قطعا فرق هایی خواهند داشت.

 

 

سنگ چینی قروه

قروه از مناطق استان کردستان می باشد که سنگ چینی که از معادن آن استخراج می شود در گروه بهترین و مرغوب ترین سنگ های کریستالی در ایران می باشد. این سنگ بهترین گزینه ای می تواند باشد که می خواهیدبرای سنگفرش کردن منازل یا مجتمع و حتی رستوران ها استفاده کرد. یکی از دلایلی که بیشتر از این سنگ برای کف استفاده می کنند میزان ناچیز بودن جذب آب آن می باشد که گفته شده در حد صفر قرار دارد . وقتی قرار است سنگی برای کف استفاده شود قطعا در معرض شستشوی محیط قرار خواهد گرفت و وقتی که مکان یا فضایی که سنگ فرش آن جذب آب پایینی داشته باشد در نتیجه نگرانی برای مسایلی از جمله جذب آب نخواهید داشت و به راحتی می توان شستشوها را انجام داد.

 

 

سنگ چینی الیگودرز

نمونه ای دیگر از کریستال های چینی سنگ در ایران معدن سنگ کریستال الیگودرز می باشد که در نوع خود بی نظیر می باشد. معدن مربوطه مربوط به شهرستان الیگودرز در استان لرستان می باشد. برخلاف سایر سنگهای کریستالی که عنوان کردیم بیشترین مصرف را در کف خواهند داشت از این نمونه چینی می توان در نماهای ساختمانی بهره کافی برد و در هنگام فرآوری مقاومت بسیار خوب و قابل توجه ای برای ساب خوردن نشان خواهد داد که نتیجه اش می شود سنگی براق که می تواند در زیباییی شگفتی بیافریند.

کریستالهای الیگودرز می توانند در تمامی ابعاد اسلب و تایل فرآوری شوند و بدون توجه به قدیم تر ها که بیشتر بصورت 40 طولی و تایل فرآوری می شد اکنون بصورت اسلب با طرح های بوک مچ و فورمچ نیز تهیه می شوند.

 

 

 

سنگ چینی سیرجان

سیرجان در استان کرمان واقع شده است سنگ چینی این منطقه را سنگ کریستال سیرجان می شناسند و به سنگ قدمگاه نیز هم شناخته شده است.

این سنگ چون فقط یک سینه کار برای استخراج این سنگ وجود ندارد و بصورت کاملا طبیعی از چندین سینه کار از معادن مربوطه قابل بهره برداری است در نتیجه با نام های متفاوتی در بازار از ان دیده می شود.

از کاربردهای که می توان از این نمونه کریستال های ساختمانی می توان داشت هم برای نماها می باشد و هم برای سنگ فرش و کف پوش می باشد.

اگر از این سنگ قصد دارد که در دیواره ها و نماهای دیواری و ستون ها استفاده کنید حتما نیاز به اسکوپ پشت سنگ دارد چون این سنگ تخلخل بسیار کمی دارد و برای اینکه از سقوط سنگ جلوگیری شود نیاز است که با یک وسیله ی کمک دهنده بنام اکوپ برای چسبندگی بیشتر استفاده کرد.

 

نکته :

 اگر سنگ های تراورتن را دیده باشید و یا آشناییتی با این نمونه سنگ ساختمانی داشته باشید خواهید دید که این سنگ به سهولت و آسانی به دیواره ها با استفاده از ملات سیمانی خواهد چسبید و دیگر نگرانی برای سقوط و جدا شدن آن وجود نخواهد داشت که در مورد سنگهای چینی و بخصوص سنگ سیرجان این مورد نیز وجود ندارد و نیاز به تدبیر و مهارت در استفاده دارد.

 

 

 

سنگ کریستال ازنا

سنگ چینی ارباب همان سنگ کریستال ازنا می باشد که با دو نام مشهور در بین فعلان و خریداران و فروشندگان سنگ ساختمانی می باشد. ازنا نیز در استان لرستان واقع شده است و سنگ معادن چینی در این مناطق توسط مرحوم استاد قنبرزاده به مرحله ی بهره برداری رسیده است. از این سنگ بیشتر برای استفاده در نماهای ساختمانی توصیه می شود که البته درصورتی که برای کف و حتی پله ها استفاده شود اصلا مشکلی پیش نخواهد آمد، تنها به دلیل اینکه در فضاها نیاز به نور و روشنایی است توصیه می شود از این سنگ استفاده شود.

 

خصوصیاتی که می توان از سنگ کریستالی ازنا نام برد بر می گردد به مقاومت داشتن در آب و هوای سرد و یا گرم، جذب آب و برخورد با مواد شیمیایی است که طبق این موارد هم می توان در آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، رستوران ها، مراکز تجاری و اداری و حتی منازل استفاده کرد. طرح های بوک مچی که از این گونه سنگ تولید و عرضه می شود برای استفاده در کف مانند کف لابی هتل و رستوران ها ورودی و چشم اندازهای خارق العاده ای را ایجاد خواهد کرد.

 

 

سنگ چینی نیریز

استان فاری در منطقه ی نی ریز علاوه بر اینکه معادن سنگ مرمریت بسیاری وجود دارد اثری از معادن سنگ چینی در آن وجود دارد که این نمونه های سنگ چینی نیز بسیار مرغوب و با کیفیت هستند و در بازارهای فروش سنگ جایگاه مطلوبی را به خود اختصاص داده اند.

 

 

رنگبندی سنگ چینی به چه عواملی بستگی دارد؟ 

عمدتا سنگ چینی در ذات اصلی خودش سفید رنگ است اما چون از گونه های دگرگون شده است در نتیجه از نظر ترکیبات شیمیایی و آنالیز متفاوتی برخوردار خواهند بود و همین مورد باعث شده است که این سنگ از رنگ سفید یکدست به سمت رنگ های خاکستر رگه دار و سیاه برود.

 

 

  


صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

مقالات مرتبط



صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

نظراتـــــــــ