شناخت سنگ تراورتن و انواع آن در ایران

تعداد بازدید : 3433
نویسنده خبر :
منبع :
18 1397 بهمن

سنگ تراورتن برای شناخت ماهیت اصلی خود سنگ و همچنین پرداختن به انواع آن در ایران مستلز تجربه و کار سالیانه در این حوزه را می طلبد. بر همین اساس برآن شدیم شما را در جریان شناخت سنگ تراورتن و انواع آن در معادن ایرانی قرار دهیم.

 

سنگ تراورتن چییست؟

شاید شما هم در اینترنت و فضای مجازی به دنبال سنگ تراورتن چه برای خرید، فروش، صادرات، واردات و یا توزیع درکشور باشید و یا بعنوان محقق در پی این شناخت باشید. وقتی جستجو می کنید به سنگ تراورتن چیست؟ بر خواهید خورد، چرا که این خود به دنبال آشکار کردن ماهیت اصلی این سنگ می باشد. سنگ تراورتن در دسته ی سنگ های آهکی قرار دارد که از فعالیت ها و واکنش های چشمه های آب گرم بصورت رسوب حاصل می شوند. سنگ های آهکی نیز همان سنگ های رسوبی می باشند که دارای منافذی هستند که متخلخل نامیده می شوند.

 

شکل و بافت ظاهری سنگ تراورتن

همانطور که برای شما عنوان کردیم این سنگ با وجود منافذی که در پی تشکیل از طریق رسوب گذاری چشمه های آب گرم حاصل شده است، بسیار متخلخل می باشد. وجود تخلخل و آهکی بودن این سنگ باعث شده است که، سنگ تراورتن جاذب بسیار بالایی برای آب باشد. در واقع سنگ تراورتن درصد جذب بالایی در آب دارد، و این از معایب و مشکلاتی محسوب می شود که در تراورتن بصورت ذاتی وجود دارد. رفع مشکل و عیب جذب آب بالا در تراورتن با روی کار آمدن رزین ها اصلاح شد.

از خصوصیات ظاهری که در سنگ های تراورتن بصورت عمومی و کلی دیده می شود، مربوط به رنگ و طرح های این سنگ می باشد.سنگ تراورتن از نقطه نظر رنگ در طیف وسیع و گسترده ای از رنگ ها قرار گرفته است. بطوریکه بازی رنگ در این سنگ شما را دست خالی در زمان خرید این سنگ نخواهد گذاشت، و اگر به دنبال یک رنگ خاص و رویایی در مد نظر خودتان هستید حتما آن را در گروه سنگ های تراورتن خواهید یافت. از نظر طرح هم که به گونه ی رنگ ها عمل شده است. درواقع شما در این سنگ ها با یک یا چند نمونه ی خاص و محدود سنگ مواجه نخواهید شد. طرح هایی که اینجا برای آشنایی مختصر می توان اشاره کرد عبارتند از: موجدار، بی موج، تیشه ای، موچ پیچ، بوک موچ، موج کبریتی و موچ پهن.

 

ابعاد

سنگ های تراورتن از خصوصیات و ویژگی های ظاهری و باطنی در شکل ظاهریشان به ابعاد اختصاصی آنها می توان اشاره کرد. ابتدا بهتر می باشد شما انواع ابعاد سنگ های ساختمانی را بشناسید و بعد به سراغ ابعاد اختصاصی سنگ برویم. سنگ ها در ابتدا که استخراج می شوند بصورت خام هستند و هنوز هیچ گونه فرآوری و کار خاصی به جهت استفاده روی آنها انجام نشده است.

خب این سنگ که تازه از دل سینه های مختلف معدن استخراج شده است خام می باشد، و ابعاد این سنگ خام را کوپ یا قواره می گویند. کوپ ها خودشان انواعی دارند که برای شناخت بهتر آنها می توانید به مقاله ابعاد سنگ ساختمانی مراجعه کنید. پس از کوپ که یک سنگ کاملا خام بدون برش و فرآوری می باشد، سنگ اسلب می باشد که این سنگ حاصل برش سنگ های کوپ در ابعاد کوپ می باشد ولی به ضخامت بسیار کمتر از کوپ.

سنگ های تایل سنگ های می باشند که از سنگ های اسلب کوچکتر هستند و درواقع از ضخامت کمتری نیز برخوردار هستند. از خصوصیات سنگ های تایل راحت بودن در حمل و نقل نسبت به ابعاد سنگ های قبلی می باشد.

لاشه هم نوع دیگری از ابعاد سنگ می باشد و چون دیگر در نماهای داخلی و بیرونی ساختمان ها بجهت زیبایی مناسب نمی باشد جز لاشه سنگ ها حساب می شوند. لاشه سنگ ها نیز در زمینه های متفاوتی بسیار کاربردی و کار راه انداز هستند که توضیح آنها نیاز به وقت و مقاله ای جدید دارد.

خب تا به اینجا شما آنچه که در ابعاد سنگ بسیار معمول بود صحبت کردیم، ولی چون نیاز بشر به سنگ در ابعاد مختلف بیشتر می شود تکنولوژی دستگاهایی را به بازار عرضه داشت که بتوان سنگ دلخواه را برش داد.

 

انواع ابعاد سنگ:

سنگ هایی که الان در بازار می بینید با عنوان ابعادی چون: 60 طولی، 40 طولی، قیچی، گیوتین، بادبر، طولی بر، کله بر، کوبیک یا مکعبی، حکمی و شمش عرضه می شوند. سنگ تایل و سنگ اسلب از پرفروش ترین ابعاد سنگ در باازارها می باشد.

 

معایب سنگ تراورتن:

وجود تخلخل در سنگ های تراورتنی از معایب این سنگ می باشد که بعدها این عیب توسط ساخته ی دست انسان اصلاح و رفع شد. یکدست نبودن رنگ در سنگ و درواقع بازی رنگ و همچنین تفاوت ده درصدی در سنگ تراورتن. شکننده بودن و خرد شدن به دلیل قرار گرفتن در رطوبت و دماهای سرد.تراورتن را یک سنگ نرم و مطیع می دانند چون اگر در ابزارکاری ساختمان  سازی از این سنگ بکار ببرید در دستان استاد کار به راحتی می چرخد.

 

کاربرد سنگ تراورتن

1) سنگ های تروارتن بیشتر جنبه ی تزیینی دارند و به همین دلیل بیشترین کاربردش در نماها می باشد.

2) نماهای داخلی و خارجی که زمینه ی بسیار مساعدی برای بکار بردن سنگ تراورتن هستند بسیار جلوه خواهند داشت.

3) در سرویس های حمام و بهداشتی نیز کاربرد این سنگ خودش را نشان داده است.

4) درست است که در پیش تر گفتیم در برابر رطوبت شکننده هستند و جاذب آب می باشند ولی این سنگ را با فرآوری های مناسب در این مکان ها استفاده می کنند.

5) کاربردی دیگر از این سنگ در اماکن عمومی، مساجدف صحن های امام زادگان، برج ها، عمارت ها و بناهای تاریخی.

 

خب برویم به سراغ انواع سنگ تراورتن ایرانی که از دل سرزمین ها و معادن ایران زمین استخراج می شوند.

سنگ های تراورتن در ایران در مناطق و استان های زیادی کشف و بهره برداری شده اند.

استان آذربایجان غربی دارای انواع سنگ تراورتن در مهاباد، آذرشهر، تکاب، بوکان، میاندوآب، سلماس، ماکو.

استان مرکزی ، تهران، گیلان، اصفهان، کرمان، یزد، کاشان، لرستان، و غیره از دیگیر مناطقی می باشد که معادن سنگ تراورتن در آنجا احداث و به بهره برداری رسیده است.

سنگ تراورتن در هر کدام از مناطق در ایران دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشد .

بعنوان مثال سنگ تراورتن آذرشهر در رنگ های سیلور، شکلاتی و قرمز می باشد.

سنگ تراورتن عباس آباد و آتشکوه در استان مرکزی در رده و زمره ی سنگ های روشن و سفید می باشند.

سنگ تراورتن آبیار و ابیانه در محلات استان مرکزی نیز سفید و کرم روشن هستند.

سنگ تراورتن در یزد شکلاتی و تیره می باشد.

به جهت خرید انواع سنگ تراورتن نما می توانید با گروه بازرگانی سنگ ساختمانی ارتباط مستقیمی داشته باشید و سنگ مورد نظر خود را با مشخصات طول، عرض و ضخامت را سفارش دهید. 

 

مقالات دیگر را همی ببینید:

 

سنگ گرانیت 

کاربرد سنگ مرمریت

خرید و فروش سنگ و کاشی در بازرگانی زاندس


صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

مقالات مرتبط



صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

نظراتـــــــــ