خرید سنگ پله

تعداد بازدید : 1926
نویسنده خبر :
منبع :
26 1399 تیر

 

خرید سنگ پله برای ساختمان و بناها از جنبه ی نوع سنگ، کیفیت، رنگ، طرح، قیمت و مرغوبیت سنگ بسیار مهم و حائز اهمیت است. درواقع راه پله ها در ساختمان ها جزء دسته مکان هایی از ساختمان هستند که بطور مداوم در راس دید و استفاده قرار دارد. یکی از مکان های پر تردد همین پله ها هستند که اگر سنگ مناسبی از نظر رنگ و کیفیت استفاده نشود ارزش ذاتی بنا را تا حد زیادی را کاهش دهد پس در زمان خرید موقع انتخاب می بایست تمام جوانب و احتیاط ها را داشته باشید تا بتوانید با صرف هزینه ای که می کنید سرمایه گذاری موفقی را داشته باشید.

اگر در ساخت و ساز هستید و به دنبال بهترین نوع سنگ راه پله هستید انواع سنگ پله ساختمانی که می تواند در ردیف بهترین ها باشد به قرار زیر می باشد. قبل از معرفی نمونه های سنگ پله شما را با بهترین سنگ پله چگونه است را آشنا می کنیم.

 

برای خرید سنگ پله بهترین کدام است؟

توصیه ای که بازرگانی زاندس (Zandes) با سابقه ی سی ساله در سنگ و معدن که برای شما دارد این است که اگر خریدار از هر سنگ در گروه خودش برای کاربرد خاصی که برایش تعریف شده است استفاده کند هرگز به مشکل از دست رفتن هزینه که سنگ همان نوعی که انتظار داشته است نبوده، برنمی خورد.تمام سنگ های ساختمانی از ماندگاری متفاوتی برخوردار هستند یعنی دو سنگ برای یک کاربرد هرگز به یک مدت ماندگاری ندارند و این اختلاف خیلی عادی است چون آنالیز سنگ ها بایکدیگر در شرایط آب و هوای متغیر، متفاوت است.

مقاومت مولفه ی مهمی می باشد که در خرید سنگ پله خیلی مورد اهمیت است و برای انوع سنگ متفاوت است. بهترین نمونه در سنگ ها موردی می باشد که بتواند در برابر فشار و سنگینی وزن، آب و رطوبت، آفتاب، ضربه و ساییدگی مقاومت داشته باشد.

 

انواع سنگ پله ساختمانی و کاربردهای آنها

کاربرد هایی که برای سنگ های ساختمانی وجود دارد در هر نوع متفاوت و اختصاصی است، یعنی سنگ ها را بر طبق استفاده ای که می شود از انها داشت برای هدف های مختلفی در کارهای ساختمانی استفاده می شوند.

 

گرانیت

یکی از خروجی هایی که در دسته ی سنگ های آذرین دورنی حاصل می شود سنگ گرانیت یا همان خارا می باشد که دارای ویژگی هایی زیر می باشد.

مزایای سنگ گرانیت:

  • مقاوم بودن
  • درخشش داشتن بهمراه جلا زیاد
  • فاقد آهک بودن
  • به دلیل نداشتن آهک و داشتن مقاومت پرکاربرد ترین سنگ برای راه پله شناخته شده است.
  • آب در آن نفوذ نمی کند
  • در برابر ساییدگی مقاومت داشتن
  • مقاوم بودن در برابر مواد اسیدی و قلیایی موقع شستشو با مواد
  • دارای چهار طیف رنگی یکدست و زیبای مشکی ،شکلاتی ،قرمز و گرانیت های طوسی تقسیم کرد.

 

 

 

معایب سنگ گرانیت:

  1. گران بودن
  2. احتمال ایجاد زنگ زدگی در سورت ها و کیفیت های پایین و ضعیف
  3. انعکاس صدا در سنگ گرانیت منجر می شود به عایق نبودن در برخورد با سر و صدا
  4. داشتن مضراتی برای سلامتی انسان به جهت داشتن تشعشعات رادیو اکتیو
  5. بالا بودن وزن و جرم مولکولی و پایین بودن میزان چسبندگی آن که اصلا برای دیوارها و نما توصیه نمیشود و احتمال سقوط سنگ می شود.

 

سنگ مرمر

دومین سنگ طبیعی ساختمانی که برای خرید سنگ راه پله توصیه می شود استفاده کنید مرمر می باشد که در گروه سنگ های دگرگون قرار دارد. سنگ های دولومیتی و آهک تحت فشارهایی در زمین پس از گذشت چند صد سال تبدیل به یک سنگ جدید و زیبا بنام Marble یا مرمر می شوند. سنگ مرمر زیبایی شگفت انگیزی دارد که علاوه بر اینکه در راه پله ها استفاده دارد در مجسمه سازی، کف سازی، دکوراسیون، صنعت و غیره نیز استفاده های بسیار جالبی می شود از آن داشت. آثار تاریخی و مجسمه های معروف و مشهور زیادی را مرمر ساخته اند و همچنان دردسترس هستند.

 

ویژگی ها و مزایای سنگ مرمر:

  • دارای چگالی بالا و مقاومت بالا می باششد
  • غیر حساسیت زا با توجه به وجود ماده ی هایپوآلرژنیک که برای افراد درگیر با آلرژی بسیار مناسب است.
  • علاوه در کارهای ساختمانی بعنوان کاور و قاب گوشی موبایل استفاده دارد.
  • استفاده در حوزه پلاستیک و رنگ
  • کاربرد ویژه در دامداری، گاوداری و پرورش طیور به شکل کربنات کلسیم
  • حرارت و گرما را به سرعت جذب نمی کند که باعث می شود در مناطق با آب و هوای آفتابی و گرم مقاومت عالی را از خود نشان دهد.
  • شباهت نداشتن در طرح دو ورقه سنگ که زیبایی خاصی ایجاد می کند.
  • گاهی سنگ های گران در مرمر اکتشاف می شود مانند یاقوت قرمز که در یک سنگ مرمر در افغانستان دیده شده است.
  • بالا بودن خاصیت صیقل پذیری و جلا داشتن

 

 

معایب سنگ مرمر:

قیمت بالای مرمر به نسبت سایر سنگ های ساختمانی.

بزرگترین معدن سنگ که از آن مرمر استخراج می شود در شهر هرات در کشور افغانستان قرار گرفته است و بهترین نمونه سنگ های مرمر در ایتالیا و ایران می باشد که کیفیت سنگ ایتالیا از مرمر ایرانی بالاتر می باشد. تنوع رنگ در مرمر ایرانی بسیار زیادتر از ایتالیا و مرمر افغاستان می باشد. ایتالیا قطب تولید سنگ مرمر می باشد.

 

 

سنگ پله ساختمانی کوارتزیت

 

کوارتزیت حاصل دگرگونی ماسه سنگ ها در لایه های زمین تحت فشار و گرمای زیادی می باشد. شباهتی بین مرمریت و کوارتزیت سفید از نظر ظاهری وجود دارد اما مرمریت سطح زبر، بلوری شکل در اندازه های مختلفی دیده می شود.

 

ویژگی های کوارتزیت

  • مقاومت داشتن در براب هوازدگی
  • سختی زیاد داشتن
  • شباهت داشتن به سنگ گرانیت اما سخت تر از گرانیت
  • قیمت ارزان و مناسب

 

 

 

سنگ مناسب برای راه پله کدام است؟

سنگی که قرار است در ساختمان چه در داخل و چه در بیرون از ساختمان استفاده شود می بایست شرایط ایده آل و مناسبی را داشته باشد، چرا که تقریبا 90 درصد سازندگان انتظار اینکه سنگ مورد نظر برایشان سالها عمر کند را دارند. اگر قرار بر این است که سنگ مناسب برای پله را انتخاب کنید و در میان چند نمونه ی ذکر شده برای راه پله می خواهید یکی را انتخاب کنید می بایست این نوع موارد را در آن پدیدار باشد.

 سنگ خوبی که می شود در نمای درونی و دکوراسیون پله و  راه پله استفاده کرد حتما بدون شیار، فاقد شکستگی، عاری از پوسیدگی، بدون خلل و فرج و حتی دچار ساییدگی در طول سالها نشود. یکی از ویژگی های سنگ های پله ی ساختمانی مرغوبیت می باشد که در برابر جذب آب مقاومت داشته باشد.

 

  • تاب آوری در محیط هایی فرسایشی داشته باشد.
  • دچار ساییدگی نشود.
  • اگر سنگ بدون بافت و بی رنگی را می خواهید سنگ برای شما مناسب نیست چون سنگ یک فرآورده ی طبیعی است و نمی توان همچین تضمینی برای آن داد.
  • سنگ مناسب و خوبی که می توان برای پله تهیه کرد باید صدایی شبیه شیشه بدهد. اگر یک وسیله ی فلزی را به سنگ بکوبید اگر صدایی که از آن خارج شد شبیه شیشه بود این نمونه سنگ پله فاقد هر نوع پوسیدگی و ساییدگی و همچنین ترک می باشد.
  • بدون هرگونه ترک و شیاری باشد.

نکته :

یکی از راحت‌ترین راه‌های تشخیص یک سنگ خوب این است که سنگی که بدون ترک باشد. باید یک صدایی هم چون صدای شیشه می‌دهد. برای تشخیص از این روش ابتدا یک شی فلزی را چند بار به سنگ بکوبید اگر صدای بر خواسته از این سنگ همانند صدای شیشه بود این نوع سنگ فاقد هرگونه پوسیدگی، ساییدگی سنگ و ترک است.

 

نتیجه:

 سنگ ها دنیای متفوت را دارند که به راحتی با اطلاعات کم در ان می شود گم شد . برای اینکه بتوانید برای مقصود خودتان سنگی را انتخاب کنید همیشه سه تا چهار مورد و گزینه را برای خودتان داشته باشید بعد از بین چند موارد بهترین را انتخاب کنید. سنگ هایی را که می توان در مورد پله ها بکار برد به گرانیت، تراورتن، مرمر، کوارتزیت و لایم استون منتهی می شود. این سنگ ها از نظر ساختا و کیفیت و قیمت با یکدیگر متفاوت هستند . شما با توجه به بودجه ای که برای پله ها در نظر گرفته اید می توانید یکی را انخاب کنید.

پله ها گاهی درون ساختمان ها هستند و گاهی بیرون از ساختمان در فضاهایی بیرونی و باز قرار دارند. وقتی قرار است سنگ برای پله های بیرونی استفاده شود می بایست دقت بیشتری را بکار برد چون در اینجا شما نیاز دارید سنگی که می خواهید در کار بزنید با برف و باران و بوران تضادی نداشته باشد. در آخر توصیه ما استفاده از سنگ گرانیت می باشد که هم مقاومت بالایی دارد و هم سخت و سفت است که جوابگوی پله های مدرسه، دانششگاه و سایر سازمان ها و ارگان های دولتی است.

 

توصیه می شود مقالات زیر را نیز مطالعه نمایید:

سنگ گرانیت

بررسی سنگ های ساختمانی 

سنگ طبیعی نمای ساختمان

خرید سنگ نمای ساختمانی

 

 


صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

مقالات مرتبط



صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry صنایع سنگ کیانا - Кианская каменная промышленность -صناعة الحجر كيانا - Kiana stone industry

نظراتـــــــــ